От съществено значение е правилната позиция на седене в превозното средство. Щом се настаните зад волана проверете първо настройките на кормилото и седалката, подглавника и огледалата. Често облегалката е прекалено наклонена назад. В такъв случай рискувате да загубите нужната ви странична опора в завои. При рязко спиране пък без да го желаете ще се плъзнете нагоре, сериозно ще ограничите контрола си върху управлението на волана и педалите. Седалката, подглавника, огледалото: всичко трябва задължително да бъде внимателно настроено, когато за първи път сядате в кемпера.

Настройте облегалката на шофьорската седалка колкото е възможно по изправена, а самата седалката така, че да може да натиснете педалите до крайната им позиция при едва леко свити колена. Дистанцията до волана е оптимална, когато с ръце захванете кормилото в позиция „2 без 10“ и лактите ви са само леко присвити. Подглавниците предпазват гръбначния стълб в областта на шията при евентуален инцидент. За това трябва да са поставена на височина до горната част на главата ви или малко над нея. Проверете огледалата: виждате ли хора и предмети в областта на мъртвия ъгъл? Ако видимостта е ограничена, монтирайте допълнителни външни огледала с по-широк зрителен ъгъл.

По-големите габарити на кемпера и караваната изискват свикване. Упражнявайте маневри на заден ход, след това опитайте да паркирате успоредно и перпендикулярно. Ако се чувстване неуверени, помолете някой да ви помага отвън със знаци докато свикнете. Имайте пред вид, че повечето скъпи щети по кемпери и каравани, могат лесно да бъдат избегнати, защото са свързани именно с маневрирането и паркирането.

Какво съветват експертите? Не бързайте. Спрете радиото и отворете прозореца, за да чуете евентуалните указания от околните. Уточнете със спътника си точно командите, които той ще ви подава от вън при маневри. Например: ако ви остава един метър дистанция да плесне с ръце. В областта на теглича не трябва да има хора, както и между кемпер/каравана и стена! Свикнете с техниката: установете, колко място ви остава до стената, щом парктроника започне да писука? Камерите за обратно виждане значително улесняват маневрите не само при паркиране. Ако не разполагате с такава, може би е разумно да си я монтирате допълнително.

Полезно упражнение за бъдещата практика е слаломът между конуси. Първоначално бавно, а след като посвикнете вече и по-бързо. Независимо дали изпреварвате или попадате на ремонтен участък на пътя от съществено значение е навременната реакция на волана в синхрон с адекватната съобразена скорост. А това се усъвършенства именно с упражнения. Твърде често на водачите на кемпери им липсва реалната представа за габаритите на превозното средство. Колко е широк кемперът, колко е дълга е караваната? Кога точно се налага воланът да бъде завъртян компенсаторно в противоположната посока?

Съветът отново е: Не бързайте! С увеличаване на скоростта радиусът на завиване става по-голям. Особено внимание е нужно ако се движите с каравана! Тя също трябва да премине без да засегне конусите. Не правете резки движения! В противен случай е налице опасност кемперът или караваната да се залюлее и загуби сцепление. При нужда натиснете спирачката. Погледът ви трябва да е насочен максимално напред, но в същото време трябва да може да следи насрещното движение.

Работата със спирачките също изисква опит, който може да се натрупа с упражнения. При сухо, а по-късно и при дъждовно време, направете аварийно спиране при различни скорости, като натиснете педалите на спирачката и на съединителя. По-късно опитайте същото и в завой. Нерядко в практиката ще ви се налагат резки спирания: при внезапна поява на задръстване на магистралата или когато изскочи човек или животно на пътното платно.

Съвременните автомобили продължават да бъдат управляеми дори в екстремни ситуации, благодарение на електронни системи като ABS и ESP. Те помагат на водача, включително в завои. Не забравяйте, че спирачния път се увеличава на квадрат спрямо скоростта. Двойно по-високата скорост означава, че траекторията на спирането ви ще бъде четири пъти по-дълга. Мократа настилка допълнително увеличава спирачния път. Винаги шофирайте премерено и се старайте да предвиждате случващото се. Задължително спазвайте повече дистанция към автомобила пред вас.

Не на последно място обърнете внимание на товаренето на багажа. Тенти, столове, маса, велосипеди: тук също е препоръчително първо да тествате как ще поберете всичко сигурно в кемпера. Къде да поставите тежкия и по-голям багаж? Колко е допустимото на тегло на вашия кемпер или каравана? Неудачно натоварения багаж или прекалено високо и лошо разпределен товар намаляват стабилността при движение, увеличават спирачния път, претоварват осите и гумите. При погрешно натоварен багаж е възможно застраховката ви да не покрие евентуални щети.

Колко може да натоварите? В много държави органите стриктно следят теглото на кемперите и караваните. В допустимия товар са включени пътниците, оборудването и багажа. Премерете всичко предварително с кантар, запишете стойностите и ги сумирайте. Така разпределяйте багажа в автомобила, че центърът на тежестта да бъде максимално ниско. Ще взимате велосипеди със себе си? За тях има специално предвидени приставки, поставяни в задната част на кемпера или върху теглича в предната част на караваната. Дори и при кратки преходи с ниска скорост винаги стабилно и надеждно позиционирайте багажа. Никога не разхвърляйте предмети в купето или в салона! При рязко спиране забравен на масичката таблет може да се превърне изненадващо в застрашаващ живота снаряд.

Източник: https://grizha.com/